Becoming Fluent
How Cognitive Science Can Help Adults Learn a Foreign Language
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P. J. Ochlan
A proposito di questo titolo
Adults who want to learn a foreign language are often discouraged because they believe they cannot acquire a language as easily as children. Once they begin to learn a language, students may be further discouraged when they find the methods used to teach children don't seem to work for them. What is an adult language learner to do?
In Becoming Fluent, Richard Roberts and Roger Kreuz draw on insights from psychology and cognitive science to show that adults can master a foreign language if they bring to bear the skills and knowledge they have honed over a lifetime. Adults shouldn't try to learn as children do, they should learn like adults. Roberts and Kreuz report evidence that adults can learn new languages even more easily than children. Children appear to have only two advantages over adults in learning a language: they acquire a native accent more easily, and they do not suffer from self-defeating anxiety about learning a language. Adults, on the other hand, have the greater advantages - gained from experience - of an understanding of their own mental processes and knowing how to use language to do things. Adults have an especially advantageous grasp of pragmatics, the social use of language, and Roberts and Kreuz show how to leverage this metalinguistic ability in learning a new language.
Learning a language takes effort. But if adult learners apply the tools acquired over a lifetime, it can be enjoyable and rewarding.
©2015 Richard Roberts, Roger Kreuz (P)2015 Blackstone AudioOttimo titolo
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Great book, not only useful for language
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Interessante e scorrevole
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La tesi di fondo dei 2 Autori è il tentativo (riuscito a mio parere) di smontare la vulgata molto popolare secondo la quale solo bimbi e preadolescenti hanno la possibilità di acquisire facilmente una lingua straniera , mentre un adulto non ha più una struttura cerebrale funzionale allo scopo. Al contrario la tesi proposta è che un adulto ha strumenti logici,critici e di analisi/organizzazione dei dati ben superiori a quelli di un bambino , lasciando a quest'ultimo solo il vantaggio di avere un orecchio più "elastico" per captare nuovi suoni e di non soffrire della paura di fallire tipica di molti adulti specie nella difficile fase iniziale dell'apprendimento.
Tutto il lavoro è un'analisi accurata di quello che le scienze cognitive possono fare in relazione alla comprensione dei processi coinvolti nell'apprendimento delle lingue straniere , più una serie (molto ridotta) di best practices e di errori da evitare.
La domanda finale che vi porrete sarà naturalmente : ma dopo aver ascoltato questo testo diventerò automaticamente più "fluent" ? La risposta ovviamente è no! Quì non troverete soluzioni miracolose o chissà quali "tips & tricks" definitivi , ma sicuramente sarete più consapevoli dei processi cognitivi che metterete in atto nello studio, avrete maggior padronanza del metodo e probabilmente sarà più facile evitare alcuni errori tipici che sono ben messi in evidenza dagli Autori.
Un testo serio e rigoroso
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Nice overview on learning a new language
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